Uživatelské jméno: Heslo: Dnes je 11. prosince 2018 a svátek má Dana
Aktuálně O městě Pro turisty Pro občany Podnikatelé Katalog
počasí.stříbro.cz | fanstyby.stříbro.cz



Jak si vybrat správné řešení EET?


Jaké EET řešení je to nejlepší? ...

S tím bohužel podnikatelům nikdo nepomůže, to si musí rozhodnout sami, ale při rozhodování je potřeba si zjistit odpovědi na několik základních otázek:

1) Stačí mi jednodušší řešení nebo potřebuji řešení složitější?
Zde potřebujete nejdříve vědět, co vše budete muset na web EET (do budoucna) posílat, tedy zda nemáte žádné speciality typu plateb určených k následnému čerpání, komisní prodej, pověřený člen skupiny (dříve sdružení) či speciální režim DPH pro prodej použitého zboží nebo cestovní službu. Pokud vyjmenované speciality máte nebo o nich uvažujete, ptejte se dodavatelů EET, zda je jejich řešení pro EET zohledňuje. V následujícím rozdělení speciality neuvažuji:
a) Jste-li neplátci DPH, budete zadávat a posílat na web EET jenom celkovou částku účtenky a stačí tedy jednodušší řešení.
b) Jste-li plátci DPH, kteří používají pouze jednu sazbu DPH, můžete také zadávat jen celkovou částku, ze které se automaticky spočte základ a částka DPH a stačí vám tedy také jednodušší řešení.
c) Jste-li plátci DPH a nemáte pouze jednu sazbu DPH a chtěli byste používat jednoduché řešení, pak byste museli spočítat nejen částku k zaplacení za účtenku celkem, ale i částku celkem za alespoň jednu sazbu DPH. Můžete si jednoduché řešení vyzkoušet a když vám nebude vyhovovat, tak si můžete pořídit složitější řešení, které bude založené na jednotlivých položkách (limonáda, pivo, …) s předem určenou sazbou DPH, takže nebudete účtenku ručně sčítat, ale budete na zařízení EET vybírat prodávanou položku a zadávat prodané množství. Zařízení EET spočítá celkovou částku účtenky i základy a částky DPH. Rozhodnete-li se zpočátku pro jednoduší řešení a budete chtít přejít na řešení složitější, bude to možné? Za jakých (cenových) podmínek Vám to dodavatel EET umožní? Jaké množstevní slevy nabízí dodavatel na druhé a další zařízení EET? Umí v případě potřeby EET řešení otevírat šuplík s penězi? Když zjistíte, že zakoupené řešení nevyhovuje, bude možné nahrát do zařízení EET jen jiný obslužný program nebo budete muset kupovat celé zařízení EET znovu?

2) Jak nákladný bude provoz zařízení EET?
Zde je potřeba se dopředu seznámit s náklady na tisk účtenek - (termo)papír, případně cenu pásky do jehličkové tiskárny, v případě použití specifických tiskových zařízení se speciálním rozměrem papíru pro tisk účtenek i dostupnost potřebného rozměru papíru v prodejnách. Výhodou bude, pokud zařízení používá běžně prodávané velikosti papíru, případně pásek do jehličkových tiskáren. Zeptejte se dodavatele, jak často se musí udělat preventivní servis a vyčištění tiskárny či celého zařízení EET a zda si servis můžete udělat sami nebo musí přijet servisní technik, odkud a kolik to bude stát?
V případě, že zavádíte extra kvůli EET i internet, pak se ptejte dodavatele, kolik vás bude měsíčně internet stát. Na trhu jsou speciální nabídky jen pro EET např. za 65 Kč měsíčně.
Dalším nákladem je spotřeba elektrické energie, proto se ptejte na energetické nároky jednotlivých zařízení či jejich komponent.
Někteří dodavatelé nabízí pronájem EET zařízení za měsíční paušál, jiní prodávají EET zařízení a měsíční paušál je pak nižší, někteří nabízí jednorázový prodej EET zařízení. K získání cenové výhodnosti jednotlivých nabídek je pak potřeba počítat náklady za několik let, například v případě mobilních operátorů za šest let, ale zároveň je potřeba vědět, jak to bude finančně v případě nutnosti aktualizovat program, který je v každém EET zařízení uložený a jak se novější program do EET zařízení dostane? Automaticky z internetu nebo bude muset přijet servisní technik, odkud a kolik to bude stát?

3) Jak to bude vypadat v případě poruchy EET zařízení?
V případě poruchy EET zařízení je potřeba rozlišovat mezi poruchou internetového připojení, poruchou vlastního stroje (hardware) a poruchou programu zajišťujícího EET (software).
a) U počítačového řešení EET nebude mít obsluha problém zjistit, zda internet funguje, u speciálních zařízení jako jsou např. registrační pokladny se zeptejte dodavatele, jak zjistíte nefunkčnost internetu. Všech dodavatelů EET se ptejte, jak je zajištěno dodatečné odeslání tržeb na web EET v případě, že například půl dne nefungoval internet.
b) V případě poruchy stroje je potřeba vědět, kde je nejbližší servisní středisko, zda budete muset stroj dopravit do servisu nebo zda servisní technik přijede a na kolik finančně vyjde jeho cesta k vám. A hlavně jak rychle bude oprava vyřízena, protože za dobu poruchy budete muset stejně informace o tržbách dodatečně na web EET odeslat a správci daně hlavně případně zdokladovat jejich výši. Jaká je možnost využít náhradní stroj po dobu opravy původního? U počítačových řešení není až tak velký problém použít k EET komunikaci jiný počítač, u speciálního zařízení se musíte domluvit s dodavatelem. Navíc počítač vám může spravit i (místní) firma, která se vám stará o počítače, speciální EET zařízení pravděpodobně ne, s tím budete muset do speciálního (značkového) servisu.
c) V případě „poruchy programu v EET zařízení“ je nutné rozhodnout, zda se jedná skutečně o poruchu zařízení či o neznalost obsluhy s nenadálým stavem na EET zařízení, což bude záviset na schopnostech technika na telefonu. V případě funkčnosti internetu bude velký finanční rozdíl v tom, zda se servisní technik bude moci vzdáleně přes internet k EET zařízení připojit a na základě jeho zjištění buď obsluze poradí či sám zprovozní vzdáleně EET zařízení nebo zda bude muset přijet, odkud a kolik to bude stát? Zde se může oproti vzdálené správě přes internet značně prodražit, když osobně přijede servisní technik a až na místě zjistí, že problém je v neznalosti obsluhy či pouze v nefunkčním internetu. Zde je tedy zásadní otázka, zda dodavatel nabízí přes internet možnost vzdálené správy EET zařízení, případně konzultací obsluhy a v jakém časovém rozmezí, aby pokrylo vaši prodejní či provozní dobu.

4) Jak se zálohováním dat/SW a výstupy pro kontrolu na web EET a pro účetní?
Neméně podstatnou záležitostí jsou informační výstupy, podle kterých si budete moci zkontrolovat, zda to, co eviduje vaše EET zařízení, odpovídá tomu, co je zaevidováno na webu EET a v případě neshody, jak EET zařízení podporuje porovnání údajů s webem EET. EET zařízení by mělo umět vytisknout i měsíční podklady denních tržeb včetně DPH pro vaši účetní.
Abyste však i v případě poruchy zařízení EET měli co kontrolovat a porovnávat, pak je potřeba mít zálohování dat a případně i zálohování aktuální verze programu. Pak v případě počítačového řešení není problém data a program přehrát do jiného EET zařízení (počítače) a pokračovat s minimální časovou ztrátou v komunikaci s webem EET.

Vyzkoušejte si jednoduché řešení se všemi specialitami - více ZDE.

Navštivte ZDARMA předvedení jednoduchého i složitejšího řešení EET - více ZDE.

Informace k EET můžete sledovat ZDE.

Ing. Josef Hrábek
SoftAg STŘÍBRO s.r.o. 
nám. Svobody 219, Stříbro
Telefon: 374 623 540
Mobil: 739 058 269
E-mail: j.hrabek@softag.cz





Dne 13.11.2016:Ing. Josef Hrábek





Pro reakci na článek musíte být přihlášen
Účetnictví a prodejna počítačů Stříbro | Tvorba www stránek Stříbro